Tuesday 3 November 2015

Karma (Part 8)

Hak Milik Atiqah Safian

"Apa kau buat kat sini ?"

"Sorry aku lambat. Aku ada hal tadi. Ternampak kereta kau kat luar, jadi aku terus cari kau kat sini."

"For your information, aku buat semua kerja sendiri je tau. Kau duduk relax je dengan hal kau."

"Kau ingat aku curi tulang? Aku pun sibuk buat research lar. Masa kau tengah sibuk petang tadi, aku terjumpa something lagi best."

Aina terkejut. Belum sempat Aina hendak bertanya dengan lebih lanjut, Saiful menunjukkan isyarat untuk berbual di luar sahaja. Mungkin kerana bingit sangat suasana di situ. Aina menurut, sekali lagi cuba menjaga hijab antara lelaki dengan perempuan.

"I've found the criminal's hideout."

"Tell me you're joking."

"Ni bukan masa nak melawak. Jom! Aku bawa kau ke tempat tu."

Terus Saiful masuk ke dalam kereta. Aina juga begitu tetapi ke dalam keretanya sendiri. Tanpa berlengah lagi, Aina mengikut kereta Saiful dari belakang. Dipandu kereta itu berhati-hati pada malam yang sudah gelap gelita ini.

Beberapa minit kemudian, tibanya mereka berdua di sebuah rumah lama. Tampak sudah usang rumah tersebut. Pasti sudah lama ditinggalkan. Aina keluar dari kereta, memandang rumah tersebut dengan hati berdebar-debar. Terus dia melangkah ke arah rumah itu namun dihalang oleh Saiful.

"Bahaya.."

"Kalau bahaya, kenapa kau panggil aku ke sini?"
"At least, kalau aku lambat keluar, kau ada jadi backup aku. Kau boleh panggilkan polis."

Aina mengerti. Tiba-tiba Saiful mengeluarkan sepucuk pistol dari poketnya. Terkejut Aina dibuatnya.

"Mana kau dapat pistol?"

"Urm.. Fazira yang kasi. Ni pun dia ambil dari ayah dia. Dia minta aku lindungi kau."

Fazira? Masih risau Fazira akan keselamatan Aina. Tika itu, mata Aina mengecil. Sejak kecil lagi mereka berdua bersama-sama. Ayah mereka berdua bekerja di tempat sama, dengan itu semakin rapatlah Aina dengan Fazira.

Saiful memandang wajah Aina. Aina membalas pandangan Saiful lalu mengangguk. Saiful menarik nafas seketika lalu masuk ke dalam rumah usang tersebut. Hati Aina menjadi tidak keruan. Risau pula akan keselamatan Saiful.

Dengan bacaan Basmallah, Aina masuk secara senyap-senyap. Aina cuba merangkak sambil matanya melilau ke sana ke mari. Gelap sahaja rumah tersebut. Sunyi seperti tidak ada satu jasad di dalam rumah itu.

Tiba-tiba terasa kepala Aina diketuk dengan kuat. Aina pegang erat kepalanya lalu dia jatuh terlentang. Hitam. Gelap.

***

"Urgh.... Auuww..."

Aina mengeluh kesakitan. Semuanya masih kabur. Ternampak seperti ada cahaya di sebelah kanannya. Lilin.. Apa dah jadi? Aina tidak ingat apa-apa.

"Aina, kau tak apa-apa?"

Mata Aina melilau ke kiri. Saiful? Dia duduk memandang wajah Aina dengan air muka penuh kerisauan.

"Apa dah jadi ni, Saiful ?"

Aina cuba membeliakkan matanya. Terlihat seperti ada dua manusia di hadapannya. Seorang gadis berambut ikal mayang seperti sedang khayal dengan dunianya. Dipandang pula seorang lagi manusia di sebelah gadis berambut ikal mayang itu. Saat itu, Aina benar-benar terkejut apa yang dipandangnya?

"Fazira? Kau? Kenapa?"

Terlihat Fazira menangis dengan kain yang diikat pada mulutnya. Aina sudah menggigil. Adakah penjenayah itu sudah berjaya menangkap mereka semua? Aina juga hendak menangis.

"Jangan risau.. Aku akan bawa kamu semua ke syurga."

( Insya-Allah, akan bersambung. Terima kasih sebab sudi baca. Wassalam. )

<----- Part 7
Part 9 ----->

No comments:

Post a Comment