Saturday 28 November 2015

Saya Ambil Seni Bina Kerana Komik

Assalamualaikum warrahmatullah hiwabarokatuh

Hak Milik Suralaya. Orang Asli Community Centre

"Saya suka melukis. Bidang apa yang saya perlu ambil?"
"Architecture."

Kebanyakan manusia akan memberi jawapan yang lebih kurang sama. Mungkin disebabkan bidang seni bina ada berkaitan dengan seni dan merupakan pekerjaan professional, maka bidang ini terus terpancul di kepala.

NAMUN....

Saya lebih bimbang kepada mereka yang mengambil seni bina kerana minat melukis figura manusia (komik).

Seni bina banyak bermain dengan struktur bangunan, sketch yang buruk dan hodoh, pengiraan, geografi, psikologi, kejuruteraan, etc. Di dalam dunia seni bina, anda akan lebih banyak melukis bangunan dan persekitaran. Melukis manusia seperti di dalam dunia anime dan komik, itu sangat-sangatlah tidak digalakkan. (Pensyarah tak bagi. T_T )

Kepada mereka yang mencadangkan seni bina. Andai anda mencadangkan seni bina kepada mereka yang minat melukis, anda mungkin benar-benar tidak memahami seni bina.

Di universiti islam antarabangsa, di tahun pertama dan kedua, kami melukis pelan menggunakan pen dan pensel. Namun, apabila di tahun ketiga, kami menggunakan software autocad, sketchup, 3D max, artlantis, etc. Apabila bekerja (sebagai pembantu arkitek), kami bakal menggunakan komputer lagi.

Andai ada yang bertanya kepada saya, saya akan menjawab, "Adik, kalau minat architecture, pergi study apa itu architecture. Kalau betul suka melukis, adik tak boleh melukis orang je. Banyak melukis bangunan dan alam sekitar. Adik kena jatuh cinta kepada struktur bangunan. Adik kena belajar jatuh cinta dengan budaya manusia. Adik kena latih mental adik untuk lebih kuat. Adik kena sanggup makan tak teratur dan tak dapat tidur dalam beberapa hari."

Baiklah. Point saya bukanlah kepada seni bina sebenarnya tetapi lebih kepada pelukis komik.

Hanya disebabkan anda minat melukis komik, tidak semestinya anda perlu mengambil seni bina. Kebanyakan kenalan saya pelukis komik dan tidak kesemuanya mengambil bidang seni.

Osamu Tezuka merupakan pelukis komik Astro Boy, Black Jack dan banyak lagi. Namun sebenarnya, dia mengambil bidang kedoktoran dan mencapai 'medical degree'. Ilmu medikal yang dia perolehi telahpun dia berkongsi melalui penceritaannya, Black Jack.

Maka di sini, hanya kerana anda minat melukis, tidak semestinya anda perlu mengambil bidang seni bina atau segala jenis bidang seni yang lain. Bagi saya, melukis komik merupakan cara yang sangat efektif untuk kita berkongsi ilmu yang ada. Apabila anda belajar bidang selain daripada seni, anda sebenarnya menambahkan ilmu anda dan boleh pula masukkan di dalam penceritaan anda.

Melukis ini kebebasan. Anda tidak boleh melimitkan diri anda kepada satu bidang hanya kerana anda minat melukis. Seni bina banyak bermain dengan kreativiti, sains, mentaliti, psikologi dan memenuhi kehendak pengguna. Anda perlu mengambil kira banyak benda. Adakalanya, anda perlu mengorbankan diri daripada memenuhi kepuasan anda. Namun, melukis ini tiada betul mahupun salah. Anda boleh melukis apa yang anda mahu asalkan kena pada syaraknya.

Saya bukanlah tidak menggalakkan anda untuk mengambil seni bina. Saya juga tidak begitu menghalang mereka untuk mencadangkan seni bina (ok. aku tipu). Namun, anda perlu faham seni bina sebelum anda ingin memilih jalan ini. Melukis itu boleh diasah walaupun tiada guru. Memilih bidang ini untuk melarikan diri daripada subjek sains juga agak salah kerana seni bina banyak bermain dengan fizik.

Seperti saya sendiri, saya lebih berminat menulis daripada melukis. Pensyarah pernah berkata, "In architecture, we need more sketches. Architects draw, not write." Namun, saya mengambil sudut positif, mungkin saya boleh berkongsi kisah seni bina di dalam tulisan penceritaan saya.

Maka, sebelum anda ingin memilih atau mencadangkan seni bina, persoalkan diri anda. Adakah aku ingin melarikan diri daripada sains? Adakah aku lebih berminat dengan struktur manusia daripada struktur bangunan? Adakah aku benar-benar memahami seni bina? Adakah mentaliti aku kuat? Adakah aku sanggup tak makan dan tak tidur? Adakah aku tahu yang seni bina ini lebih banyak menggunakan komputer daripada manual?

Mungkin boleh juga jadi seperti Azhar Sulaiman. Dia merupakan arkitek namun dalam masa sama, dia merupakan pelakon dan pereka set tv/filem. Bermaksud, cinta anda kepada seni itu sangat kuat dan seni bina itu menguntungkan anda di dalam minat anda sekarang ini.

P.s : Silap manusia ialah seni bina memerlukan bakat untuk melukis. Kebanyakan pelajar di sini berlatarbelakangkan sains daripada seni namun mereka lebih hebat.

Semua orang melukis. Bahkan, apabila anda ketika kecil, anda sudah mula melukis di atas kertas, di atas dinding mahupun di atas lantai. Andai ada memilih bidang lain sekalipun, anda masih mampu melukis. Namun melukislah dengan ilmu yang ada perolehi. Bukankah itu lebih menarik?

Nah. Lukisan arkitek professional. Lawa sangat~ Boleh tengok bangunan sebenar mereka dengan Encik Google.

Zaha Hadid : National Museum of XXI century arts
Frank Gehry : Walt Disney Concert Hall



Oscar Niemeyer : Niteroi Contemporary Art Museum

Okay. Yang ni untuk mereka yang suka lukis figura manusia.

Santiago Calatrava : Turning Turso

Bidang ni bukan melukis je wei.

Hak Milik Atiqah Farhana Safian. Dua hari tak tidur buat benda ni.

No comments:

Post a Comment