Saturday, 24 October 2015

Karma (Part 3)

Hak Milik Atiqah Safian

Semua tampak sibuk. Ramai lelaki beruniform biru tua berlari sana sini, mencari bahan bukti. Mereka yang beruniform putih berlari mendapatkan Huda yang masih lemah di bilik. Aina pula lemah, terduduk di sofa ruang tamu. Masih trauma melihat kejadian tadi.

Fazira duduk bersebelahan dengannya. Cuba menenangkan Aina yang dari tadi tidak berhenti mengalirkan air mata. Dikesat air mata itu sambil memeluk tubuh badan Aina yang kecil. Namun, Aina seolah-olah berada di dunianya tersendiri.

"Aina ! Fazira ! "

Kedua-dua gadis itu memandang ke arah suara yang memanggilnya. Terlihat rakan mereka, Saiful berlari ke arah mereka berdua dengan wajah tampak risau. Aina terus tunduk, masih mengalirkan air mata.

"Aina, kau okey?"

Aina menggeleng kepalanya. Badannya terus menggigil ketakutan. Terlihat seorang lelaki beruniform berwarna biru tua mendekati Aina. Aina memandang lelaki tersebut, berdiri lalu memeluk lelaki itu seeratnya.

"Ayah! Huda akan selamat kan?"

Ayah Aina hanya mengusap kepala Aina. Dia hanya mampu diam, menenangkan hati gadis sunti itu.

"Kenapa Aina datang sini tadi?"

"Huda.. Telefon tadi, minta Aina datang. Aina dah tanya kenapa, tapi dia cuma cakap tolong je. Jadi, Aina teruslah datang sini.."

Ayah Aina mengangguk sahaja sambil memandang sekeliling. Tiada satu barang pun yang hilang. Tak mungkin ini satu kecurian. Nak dikatakan pembunuhan, kenapa biarkan Huda terseksa begitu sahaja?

"Fazira, kamu bawa balik Aina ke rumah. Tenangkan dia."

Fazira mengangguk. Terus dia pimpin Aina yang masih lemah ke luar. Saiful hanya mengikut dari belakang. Sebaik sahaja Fazira memasukkan Aina ke dalam kereta, dia memalingkan wajahnya memandang Saiful.

"Kau jangan ikut. Leave her alone for awhile."

Saiful terpinga-pinga. Fazira tampak serius. Tujuannya bukan apa. Dia tahu Saiful ni bukannya tahu hendak memujuk orang lain. Dia tidak mahu fikiran Aina lebih bercelaru. Terus dia berlari masuk ke dalam kereta lalu dipandunya menuju ke arah Utara.

Saiful berjalan ke arah pokok yang berdekatan. Ditenung pokok itu lama. Tanpa amaran, terus ditumbuk pokok itu sehingga berdarah tangannya. Dipandang tangannya pula. Lama.

"Apa salah aku?"

<----- Part 2
Part 4 ----->

Friday, 23 October 2015

Karma (Part 2)

Hak Milik Atiqah Safian

"Huda. Kenapa ni?"

"Tolonglah Huda.. Sakit.."

"Huda kat mana ni?"

"Rumah..."

Aina segera mematikan handphonenya lalu terus meninggalkan kedai buku itu tanpa memanggil Fazira yang masih sibuk membelek-belek novel. Kereta Myvi merah yang setia menunggunya terus Aina pandu melebihi had laju.

Fikiran Aina bercelaru. Kenapa dengan Huda? Huda tampak terseksa. Esakan Huda menjadi igaun. Diketuk-ketuk kepalanya beberapa kali. Takut pula accident nanti kerana kecuaiannya. Akhirnya, tiba juga di rumah Huda. Rumah teres dan tampak tidak kemas rumah itu. Namun, terus sahaja Aina rempuh ke rumah tersebut.

Pintu tidak berkunci. Hati Aina berdebar-debar. Adakah berlaku rompakan? Ruang tamu tampak tidak terusik.

"Huda!"

Diam. Aina semakin risau akan keadaan Huda. Dicarinya di dapur, mungkin terjatuh kerana tergelincir. Memang lantai dapur Huda sangat berminyak menyebabkan beberapa kali jua dia terjatuh. Namun, tiada orang di situ. Dicarinya pula di bilik. Mungkin sedang baring di atas katil.

Terlihat pintu bilik Huda terbuka sedikit. Aina menolak perlahan pintu tersebut dengan hati berdegup kencang. Tika itu, mata Aina terbuka seluas-luasnya.

"Aina... Tolong.. "

Darah berlumuran di atas katil. Merah. Keadaan Huda lebih mengerikan. Lehernya yang jinjang dikelar. Jari kakinya hitam, seperti baru dibakar. Satu badannya berdarah dalam keadaan mengilukan. Kepalanya luka-luka tanpa rambut.

Huda lemah mengangkat tangannya, meminta pertolongan. Adakalanya terjatuh semula. Dia cuba merangkak ke arah Aina namun Aina mengundurkan diri. Terus dipalingkan wajahnya. Sungguh dia betul-betul ngeri akan kejadian seperti ini.

"Tolong Huda...."

Esakan itu memilukan hati Aina. Terus Aina mencapai handphonenya tanpa memandang wajah Huda. Ditekan tiga nombor sama di handphonenya.

"Hello.. Polis! "

( Insya-Allah, bakal bersambung. Terima kasih kerana sudi baca. Wassalam~ )

<----- Part 1
Part 3 ----->

Thursday, 22 October 2015

Karma (Part 1)

Hak Milik Atiqah Safian

" Abang, abang janji takkan tinggalkan saya?"
"Janji.."
"Bukti ?"
"Abang akan bawa sayang ke syurga."

***

Aina membelek-belek setiap buku di rak tersebut. Tiada satu yang berkenan di hatinya kini. Novel pula hanya berdasarkan cinta monyet antara remaja dan kononnya berkekalan hingga ke akhir hayat. Kebanyakannya tiada pengisian daripada novel tersebut.

Dicapai pula buku motivasi. Hampir kesemuanya sudah Aina khatam. Diletakkan semula di tempat asalnya. Buku tebal bertajuk Twilight juga sudah dia baca malah berkali-kali sudah dia khatam membaca buku tersebut.

"Aina ! Aina ! Tengok ni !"

Terlihat Fazira, sahabat baiknya memanggil dirinya dari jauh. Aina pergi ke arahnya sambil membetul tudungnya yang sudah tidak kemas. Tampak mata Fazira melilau-lilau membaca pengisian surat khabar yang ada pada tangannya.

"Apa dia?"
"Kau dengar tau. Seorang gadis berumur 22tahun telah didapati diseksa dengan ngeri pada seluruh tubuh badannya kecuali wajah dan kedua-dua telapak tangan. Disyaki gadis ini bersama-sama dengan seorang lelaki yang baru dikenalinya di bar. Apabila ditanya tentang wajah lelaki itu, gadis itu tidak ingat apa-apa kerana mabuk."

Aina terkejut. Sebelum ini, kes simbah asid masih belum ditemui dalangnya. Kini, apa pula? Aina mencapai surat khabar tersebut. Membaca setiap bait ayat yang wujud pada helaian surat khabar tersebut.

Gadis itu mengatakan pada awalnya rambutnya ditarik dengan sekuat hati dan dipotong hingga kepalanya luka-luka. Badannya pula dilibas dengan tali pinggang dan adakalanya, ditoreh pula dengan pisau. Mengikut pihak hospital, gadis ini telah kehilangan banyak darah sehingga terpaksa dimasukkan ke dalam wad.

"Libas tu aku tak kisah lagi tapi kena toreh? Eeeiii.. Ngeri betul aku. Kesian betul perempuan tu." kata Aina.

"Kesian? Kesian memang kesian tapi kau baca balik apa dorang cakap kat atas tu. Dia mabuk ! Hei, budak-budak zaman sekarang."

"Kau tu bukan budak-budak ke?"

"Err... Lupakan je lah. Jom beli buku."

Aina membaca semula artikel dalam surat khabar tersebut. Dunia memang nak akhir zaman. Manusia semakin lupa akan dosa dan hanya menurut hawa nafsu sahaja. Aina meletakkan semula surat khabar tersebut pada tempat asalnya. Tiba-tiba..

Handphone Aina mula menyanyi rancak. Terus Aina mengambil handphone dari koceknya dan terlihat nama sepupunya, Huda menelefonnya. Aina dengan senang hati menekan butang jawab dan memberi salam.

"Aina... Tolong Huda... Tolong..."

( Insya-Allah, bakal bersambung. Terima kasih sebab sudi baca.. Wassalam.. )

Part 2 ----->

Saturday, 29 August 2015

Resolusi

~Assalamualaikum warrahmatullah hiwabarokatuh~

Hak Milik Atiqah Farhana Safian. Siapa curi, Allah tengah tengok kau. Hantu sebelah kau pun tengah tengok.
Dah berapa bulan aku tak post sebenarnya? Sampaikan bila Teme Abdullah komen pun aku perasan lepas 2 bulan. Adeh. Maaf atas kesibukan yang melanda.

Di sebalik kesibukan di universiti dan assignment yang tak pernah putus-putus, aku sempat join satu competition iaitu Pertandingan Menulis Komik dan...... atas tu lar teaser yang aku buat untuk menggambarkan hasil kerja aku.

Aku bukan buat novel pun. Aku tulis cerpen je dan Alhamdulillah, aku memenangi tempat ketiga. TOP 5 sahaja ceritanya akan dikomikkan! Dan syukur Alhamdulillah, lima cerita sudah dikomikkan dan kini dalam proses pencetakan.

Baiklah. Bismillahirrahmanirrahim.

Komik ini telah dinamakan sebagai RESOLUSI, sebuah kompilasi pemenang komik dakwah 2015 anjuran Ghuraba' Productions dan Abeben Artworks. Kini, kami menerima order pembelian!

Ada lima cerita dalam komik RESOLUSI
1. Kematian Untukku
2. Demi Sebuah Subuh
3. Fatamorgana
4. Keazaman Mencapai Impian
5. Mengapa Dia Memukulku Sehingga Mati?

Komik ini hanya boleh dibeli melalui online dengan harga RM10 tidak termasuk postage! So, sesiapa yang berminat untuk membeli, boleh email je saya, atiqahsafian@yahoo.com .

InsyaAllah, aku akan cerita gak sinopsis setiap satu cerpen yang ada dalam page fb aku, Atiqah Safian . Jangan lupa like page ni supaya dapat sneak peak isi kandungan komik ni!


Ok. Ni video aku buat sendiri. Serius aku cakap, cerita dia memang lain dari lain. Aku ni dah lar paranoid sikit bab nak pilih cerita best. Aku cakap ni bukan sebab nak promote (ok. maybe ada sikit) tapi memang cerita-ceritanya best. Insya-Allah, tak rugi korang beli.

Jangan lupa like page baru aku, Atiqah Safian . Selain dapat tahu sinopsis cerita-ceritanya, korang boleh gak tengok hasil lukisan aku. Ok.. Tu dah macam promote diri sendiri.

Ada orang minta aku buat sambungan tuk cerpen ni. Kalau nak sambungan, kena buat novel lar nampaknya. Hmm....

Wassalam~

Saturday, 14 March 2015

I Want To Touch Your Heart

~Assalamualaikum warrahmatullah hiwabarokatuh~


Aku busy. Maka blog ni pun bersawang dengan banyaknya.

Kawan aku, Putri ada share program ni kat wall fb dia and bila aku nampak, I was like, "Hey, there's Syed Azmi. This could be interesting." However, since the workshop itself is called 'Pharmaline Workshop' and cam fokus kat pharmacy, so I scrolled down.

Then, Putri tanya kot dia boleh tumpang bilik aku malam ni since the place is like 30minutes from UIA. And dia ajak kot aku nak join. And then I was like, "Hey, why not? Kau dah gi workshop education kan haritu. Kita redah lak gi farmasi (walaupun aku tak suka medical science ni)." So yes. Aku register. So, thank you Putri sebab mengajak.

Target about 8.15pagi akan sampai situ tapi disebabkan waze yang sangat pandai (salahkan waze), kitaorang tersesat and sampai dalam pukul 8.35pagi. Tapi bila kitaorang sampai, nampak orang yang register tengah berdiri tegak. Dorang tengah nyanyi lagu (I don't know what song but I just stand straight). After registered, dorang bawa kitaorang ke pintu belakang and good thing is, we get to sit at the front.

It was quite surprising sebab kalau certain program, kalau kata start 8.30pagi, pukul 9 tu baru start. Habeh pun lambat. Rupa2nya, pendaftaran start pukul 8 ke 8.30pagi. Tepatnya waktu, terus start program. Kalau perasan, speaker selalunya akan ditegur yang dia ada dalam 5minit lagi nak bercakap. Tapi masa talk ni, takde teguran langsung. It's like cukup2 1jam which is quite good. And audiences can ask how many questions they like, not like certain program when they limit into a few question only.

Okay. The main reason aku datang ke talk ni pun sebab Syed Azmi je. I don't normally go to talks, forums and all because I feel sleepy easily. Okay. Maybe some of you would ask, "Who's Syed Azmi?" Aku rasa kita tak boleh lar nak teruskan dengan sikap suap menyuap ni an. So, how about you google it sebab confirm memang akan terpampang bape page pasal dia je.

Maybe ada yang cam, "Kau sokong dia ke Tqah? Ni pasal halal haram kot!" Program ni bukan berkaitan dengan tu pun. Suka hati aku lar nak pergi ke tak.  "Tapi Tqah, bila kau nak pergi jumpa dia, kau sokong dia lar." Haih.. One thing about me, just sebab dia buat satu kesalahan, kau nak tutup segala kebaikan yang dia pernah buat?

He's been touching people's heart long before he touched a dog. What have you touched besides keyboard, judging people you don't know? -Matluthfi-

Okay. Let's skip that.

So dia adalah the first speaker. What I like about it is that aku tak rasa mengantuk langsung apa dia cite! Putri sampai cakap, "Kan best kalau dia jadi lecturer aku. Tak tido aku." Aku pun jawab, "Okay. Kau amik dia as lecturer. Aku pulak amik Matluthfi jadi lecturer aku." Ah. Merepek pulak.

Dia cerita dulu timeline kehidupan dia. Dari dia belajar and akhirnya bekerja and selalu tukar2 tempat kerja sebab dia cepat bosan. Hinggalah ada satu ketika bila dia jumpa sorang pesakit ni and tanya, "How are you feeling today?" Dan pesakit tu menangis and kata, "Even my children didn't ask me that question."

Dia kata, bila dia kerja, dia tak rasa a lot of emotions and feelings. It's all about numbers and all. Tapi selepas tu, dia terfikir, 'so what if I'm not in this world anymore, who's gonna take care of my father?" And the first people that came into his mind are his neighbours. So, dia berbaik dengan jiran dulu. It was embarrassing tapi disebabkan niat dia tu, dia teruskan gak. And akhirnya, dia bertekad untuk buat charity work so that people know him but his own name. Cam contoh, orang kenal aku as Atiqah not as anak Safian. And good things come to you if you do good things to others.

Daripada situ lar, dia bercerita beberapa event yang dia pernah buat. Pregnant Train pasal awareness in giving seats to woman who are pregnant. Free market pasal giving free things to others in condition, you have to ask nicely. Nice Notes pasal budak2 tulis kata2 semangat ke pape atas kertas and they'll put them in public. Sukaneka Rakyat pasal permainan tradisional. Deaf Restaurant pasal orang bisu dan pekak akan menjadi waiter/waitress and we have to speak sign language to them. Street Solat pasal solat bersama2 orang gelandangan. Suspended Meals yang kita beli dua, satu tuk kita and satu lagi suspended and orang lain boleh amik secara free. Pit Sahur, belanja orang hospital tuk sahur. 

Other than his stories, aku suka kata2 semangat dia. "You are not set to do one thing." We're not robots for sure so we can do so many things based on our own capabilities. "We need to meet up people because that's how you understand emotions".

Ada orang kata, bila dah jadi kaya, baru nak buat charity work. Dia pesan, there are things that rich people don't have. 1. They don't have your time because they're too busy counting money. 2. They don't have your energy because they're too busy using their energy to find money. 3. They don't have your knowledge.

When you found the opportunity, grab it. Don't be a follower. Ada orang tanya, macam mana nak volunteer dengan program dia. Dia cakap, memang mostly dia akan promote lar program dia. Tapi usually, dia akan bagi kebebasan kat kita sendiri tuk buat pe kita nak. Ok. Kau kol dia and cakap, kau nak buat volunteer work. Dia akan tanya, ok, volunteer apa? Contoh, kau nak buat aktiviti dengan orphanage. Dia akan tanya lagi, aktiviti apa yang kita nak buat? Kiranya, kita sendiri yang macam seolah2 cadangkan program tuk dijalankan bersama2 dia and yes, insyaAllah akan direalisasikan. That is why dia cakap, don't be a follower and be creative.

Ni sebenarnya benda aku nak belajar. Bukan nak cari salah silap dia yang dah berzaman tu.

Habeh je talk, aku cakap kat Putri, aku nak amik gambar dengan dia. Putri pun sama. Aku cakap, once aku nak, aku nak gak. Makanya, kami sanggup makan dekat2 dengan meja VIP. Habeh je dia makan and nak balik, aku dengan Putri dengan tak tau malunya terus redah, 

Me : Can we take a picture with you? (dalam hati, janganlah PA dia ni halau aku pulak)
Syed Azmi : Yeah. Sure.

Dia siap cari spot cantik lagi. After snapping pictures, dia tanya course mana.

"Aahh.. Architecture student. I'm sure you're creative enough to create new things. Don't be introvert, okay?" he said.

Aku sebenarnya nak cakap, "I came here to meet you!" tapi aku cam, control Tqah...control....

P/S : Mesti ada yang tanya, speaker satu lagi kau tak nak cite ke? Bukan pe. Speaker sorang lagi banyak cakap pasal farmasi, ubat-ubatan.......aku tak paham.

Friday, 13 February 2015

Makcik....

~Assalamualaikum warrahmatullah hiwabarokatuh~

Dari aku darjah satu sampai Tingkatan 3, sangatlah common apabila bertembung dengan cikgu, kena bagi salam.

"Assalamualaikum cikgu."
"Selamat pagi, cikgu."

Ada cikgu yang jawab, ada yang pandang ke depan dengan muka masam. Bayangkan setiap kali perhimpunan, murid2 akan ditegur, "Bila jumpa dengan cikgu, bagi salam. Cikgu lebih tua dari kamu jadi kamu semua kena hormat."

Mak aku pun cikgu dan bila dah naik pangkat ke GPK HEM, mak aku akan bawa rotan ke mana2. Siapa tak bagi salam, mak aku akan tenung dengan mata tajam and bersiap untuk rotan. 

Tu masa aku sekolah lama.

Aku pindah sekolah masa Tingkatan 4. Sekolah yang aku pindah ni, mak aku cakap, budak2nya kuat gaduh. Bila aku cakap nak pindah sekolah ni pun, ada yang cam buat muka. Tapi mak aku cakap, walaupun budak2nya nakal tapi respect level dorang sangat tinggi.

I've got to admit, it was true.

Dan ada satu lagi benda tambahan yang sangat unik pasal dorang semua ni.

Aku dan kawan aku tengah berjalan ke tandas. Sedang kitaorang berjalan, kawan aku tiba-tiba bersuara, "Assalamualaikum makcik."

Makcik yang tengah sapu lantai tersenyum, "Waalaikumussalam."

Since kawan aku dah bagi salam, aku cam tak tentu arah sikit. Aku senyum and tunduk sedikit, tanda hormat. Makcik tu pun buat benda sama.

"Kau bagi salam kat makcik tu?"
"Yelah. Dia kan lagi tua."
"Owh.. Kat sekolah dulu, budak2 semua kasi salam kat cikgu je."
"Owh yeke. Hmm.. Mungkin sebab bila aku tengok makcik2 ni, aku teringat kat mak aku kot. Yelah. Mak aku pun kerja macam ni gak."

Betul. Kebanyakan mak students kat sekolah ni, kerja mereka hanyalah cleaner. Ada yang tidak bekerja, jadi suri rumah. Semenjak tu, aku biasakan diri beri salam kat makcik-makcik cleaner gak.

Dah masuk UIA ni, aku kena amik kelas leadership. Lecturer aku pesan, "Kalau kita nak jadi pemimpin, kita kena rasa apa perasaan bila ada di bawah. Kalau awak tengah mop lantai dan tetiba, ada orang pijak. Marah tak? Haa.. Awak bayangkan perasaan makcik cleaner bila awak buat macam tu."

Heartbreak.

Kitaorang ada buat community service which bagi roti dan air kat makcik2 kat UIA ni. Lecturer aku tanya, mana selalunya port makcik2 ni. Kebanyakan jawab, tandas, stor, bawah tangga. "Tengok. Makcik2 ni sebenarnya rasa sangat hina dan rendah diri bila dengan pelajar2 universiti. Tempat mereka duduk pun, tempat yang gelap dan tersorok."

Aku perasan. Lecturer aku sangat mementingkan isu hormat kepada makcik cleaner. Aku bersyukur.

Setinggi mana pun darjat kita, kalau tanpa mereka, tak mungkin dunia ni akan bersih. Bukan sahaja makcik cleaner. Sehebat mana pun arkitek design satu bangunan, tanpa tenaga buruh, bangunan tu takkan terbina.


Masa tu, aku makan dengan kawan2 aku kat kafe. Habis je makan, aku angkat pinggang dan cawan.
"Eh? Kau nak gi mana ni?"
"Nak bawa pinggan cawan ke situ." (aku tunjuk ke arah tempat bekas adanya pinggan cawan kotor)
"Kau dah kenapa baik sangat? Hahaha.."

Dorang semua gelak. Aku pun gelak sekali sebelum letak pinggan cawan ke tempatnya. Teringat lak pesanan lecturer aku.

"Awak semua tahu, kalau negara orang putih sana, dorang takde pun cleaner. Kalau kat KFC ke, McD, tray dorang tu, dorang akan angkat and letak kat tempat letak pinggan kotor tu. Kita Muslim tapi kita tak praktikkan pun amalan ni sedangkan Islam sangat mementingkan kebersihan."

Our Community Service

Sunday, 8 February 2015

Cara Untuk Tackle

~Assalamualaikum warrahmatullah hiwabarokatuh~

Minggu ni aku busy. Kalau ada masa terluang, aku duduk kat bilik and tertido sebab penat sangat.

Tackle bukan bermaksud tackle awek or pakwe. Kalau ada caranya, memang aku tak jadi forever alone ler. Nope. Tu bukan maksud aku. Aku terasa nak share cara untuk pergi interview biasiswa.

Percaya or tak, aku dulu tak tau pun kepentingan biasiswa ni. Aku just set mind aku, aku kena study betul2 so that aku tak payah amik PTPTN. Aku memang tak tau apa2 jadi ayah aku yang isikan semua form. Tau2 aku kena pergi interview. Tu je.

Of course, sebelum korang nak mohon pun, kena lar study. Hang ingat, result gempak boleh datang dengan korang yang baring atas katil dan tenung ceiling? Tapi sekarang SPM dah habeh an? Nak tunggu result lak. Tawakal.
Korang ingat L ni pandai camtu je ke? Dia pun baca buku kot. Tengok live action Death Note 3
Jangan cepat mengalah. Contoh, result korang tak memenuhi requirement tuk korang mohon biasiswa. Jangan berhenti! Mohon je. Dapat tak dapat belakang cerita. Ada kawan aku, dia terlalu yakin dia takkan dapat. Dia dah mohon tapi fikir, takkan dapat pergi interview. Bila aku pergi, aku nampak nama dia and rupa-rupanya, dia tak tau pun dia dapat. So, try and check result interview tu.

Korang kena sediakan resume dan sijil2 masa sekolah. Susun elok2 kat dalam satu fail besar. Make sure letak sijil yang paling tinggi peringkatnya kat depan sekali. Contoh kalau korang ada jadi penganjur program ke, fasilitator ke, itu yang terbaik. Ada yang jenis check sijil and kalau dia berminat dengan salah satu participation korang, itu kira bonus! Kawan aku ada cerita yang kawan dia dapat biasiswa just sebab dia ada anjurkan program je.

Ni anjuran G Umran Enterprise khas untuk melatih fasilitator. InsyaAllah, andai ada XGWa 2, boleh ler join.
Perkara penting! Tahu isu semasa! Masa ni lar orang yang interview korang tu akan judge korang ni jenis only 'by the book' or memang jenis 'yang ambil tahu'. Banyakkan baca newspaper. Tengok berita. Baca sistem politik, ekonomi dan sosial negara. Pernah ada satu kes, orang tu tanya, "Siapakah nama Sultan Melaka sekarang?" Macam2 nama lar keluar tapi takde sorang pun betul. Dan jawapannya ialah, "Kita mana ada sultan Melaka sekarang ni."

Next, korang dah kena ada study plan. Study plan tu ape, Tqah? Sejujurnya, aku dulu pun takde study plan. Ayah aku dah sediakan beberapa perkara sebelum gi interview jadi aku just baca je. Korang dah kena tahu, korang nak sambung course apa and belajar kat mana. Bukan takat belajar asasi/matrik/diploma. Tapi perancangan korang sampai ke degree/master/phD. 

Contoh macam aku dulu, aku cakap nak study architecture, tuk foundation dengan degree, aku nak study kat uia. Bila master, baru study luar negara. Dia tanya, kenapa aku nak study dalam Malaysia sedangkan orang lain semua nak luar negara. Haa. Korang kena ada alasan kukuh dengan perancangan korang tu. Benda ni untuk dorang tahu, korang ni betul2 dah ada haluan tuju ke belum. Barulah dorang yakin nak biayai korang.
Kenapalah aku tak pilih Australia.. Matluthfi dah boleh jadi senior aku kot. T_T
Ni penting! Kau ni Tqah. Semua benda pun penting. Paham betul2 dengan course yang korang amik. Since aku amik architecture, orang tu tanya pasal rumah tradisional kat Malaysia. So aku bercerita lar, apa sebab rumah Melayu bumbungnya curam, ada tiang tinggi, etc. Cam ada sorang yang interview dengan aku, dia amik engineering jadi orang tu tanya pasal gear. Kalau korang tak dapat jawab benda yang berkaitan dengan course korang, danger alert! Ni contoh soalan tau. Bukan kalau korang amik seni bina, confirm2 dia tanya soalan tu.

Kau ingat architecture ni melukis je? Ni haa. Aku sibuk buat report pasal Gazebo kot!
Escapisme. Mohon jangan jadi bodoh sombong. Kita manusia lemah dan banyak gak perkara yang kita tak tau. Cop. Escapisme ni ape? Contoh, korang tak tau jawapannya dan masa ni lah korang kena pandai untuk cover. Aku pernah ditanya tentang kreatif dan inovatif. Sejujurmya, aku tak tau inovatif tu ape. Jadi, aku bercerita banyak tentang kreativiti and tambah lak, 'Top chef' untuk kuatkan lagi. Fokus orang tu terpergi lak ke 'Top Chef' yang aku cerita.

Wings of Freedom! The Scout Legion
Mohon jaga adab. Pakaian make sure sopan dan menutup aurat. Sila pakai kasut. Gadis, sebaiknya pakailah baju kurung dan tudung, kemas. Tak payah bajet2 gengster. Lelaki, pakai blazer, seluar slack. Bila masuk, kasi salam. Jangan duduk selagi dia tak bagi. Bila bercakap, pandang ke muka dorang. Dah habis, salam orang yang interview korang tu and cakap terima kasih. Opps. Lelaki salam lelaki. Perempuan salam perempuan. Bila orang lain bercakap, jangan mencelah. Kalau duduk pun, duduk dengan tegak.

Dan yang terakhir, bercakap dengan yakin. Camne nak jadi yakin? Haa.. Anda kenalah bersedia. Tak bersedia, memang kabut ler. Tunjukkan betapa professional nya korang. Yakin takpe. Berlagak jangan.

Oh. Ada satu lagi tips, insyaAllah andaikata korang dapat biasiswa. Jangan lupa, bagi beberapa bahagian untuk family. Jangan kedekut. Perbanyakkan sedekah. Belanja kawan2. 'Tidaklah akan berkurang harta yang kita infaq/sedekahkanlah dengan ikhlas kerana Allah, melainkan Allah akan menggantikannya dengan berlipat ganda'.

One more thing.......just be yourself. Good luck!